توضيحات كامل :

پاورپوينت مسائل اخلاقي در مشاوره در 31 اسلايد بسيار زيبا و قابل ويرايش آماده ارائه با اسلايدشو با فرمت pptx و رعايت تمامي استانداردهاي زبان فارسي

 

 

فهرست مطالب

مقدمه

تصميم گيري اخلاقي

حق رضايت آگاهانه

ابعاد محرمانه بودن

مسايل اخلاقي در فرايند ارزيابي

روابط دوگانه و چندگانه در مشاوره

 

بخشي از متن

مقدمه

اخلاق مشاور، نقش اساسي در مشاوره دارد. رعايت مسائل اخلاقي در مشاوره و روان درماني بسيار مهم است. تصميم گيري اخلاقي فرآيندي تكاملي است كه ايجاب مي كند همواره صادق و خودسنج باشيد.

۲ نوع اصول اخلاقي در مشاوره و روان درماني :

1.         اصول اخلاقي الزامي : برداشتي از كاربست اخلاقي كه به كمترين سطح كاربست حرفه اي مربوط است

2.         اصول اخلاقي آرماني : سطح بالاتر كاربست اخلاقي است كه به انجام دادن آنچه به نفع درمانجويان است توجه دارد.

نيازهاي درمانجويان را مقدم بر نيازهاي خود بدانيد

فكر نمي كنم كه ما به عنوان مشاور بتوانيم نيازهاي شخصي خود را كاملا از از روابط خود با درمانجويان دور نگهداريم. از لحاظ اخلاقي ضرورت دارد كه از نيازها، تعارضهاي شخصي بالقوه و دفاع هاي خود آگاه باشيم؛ ما بايد بدانيم كه اين عوامل چگونه مي توانند در كمك كردن به درمانجويان اختلال ايجاد كنند.

روابط حرفه اي ما با درمانجويان به نفع آنهاست. سوال مفيدي كه همواره بايد از خودتان بپرسيد اين است: «در اين رابطه، نيازهاي چه كسي برآورده مي شود، نيازهاي درمانجوي من يا نيازهاي خودم؟».

مسئله اخلاقي زماني وجود دارد كه ما نيازهاي خود را به صورت آشكار يا نا آشكار، به قيمت نيازهاي درمانجويان بر آورده كنيم. مهم است كه ما از بهره كشي درمانجويان يا صدمه زدن به آنها پرهيز كنيم.

همگي ما نقاط كور و تحريف هايي در واقعيت داريم. ما مسئوليت كه در جهت گسترش دادن خودآگاهي تلاش كنيم و ياد بگيريم زمينه هاي تعصبات و آسيب پذيري هاي خود را تشخيص دهيم. اگر از مشكلات خود آگاه بوده و مايل باشيم آنها را برطرف كنيم، كمتر احتمال دارد آنها را به درمانجويان فرافكني كنيم.

بايد از نيازهاي افراطي احتمالي خود همچون نياز به كنترل گري، نياز به مفيد بودن و حامي بودن، نياز به تغيير دادن ديگران در جهت ارزش هاي خودمان، نياز به احساس شايستگي و نياز به تقدير، آگاه شويم و از اثرگذاري آنها بر درمان جلوگيري نماييم.

تصميم گيري اخلاقي

بخشي از فرايند تصميم گيري اخلاقي، آگاهي از منابعي است كه وقتي با مسئله اي دست به گريبان مي شويد مي توانيد از انها استفاده كنيد. گرچه مشاوران مسئول تصميم گيري اخلاقي هستند ولي مجبور نيستند اين كار را در خلا انجام دهند. مشاوران همچنين بايد از عواقب عمل كردن مطابق با شيوه هايي كه توسط سازماني كه عضوي از آن هستند آگاه باشند.

اصول اخلاقي حرفه اي چند هدف دارند:

1.         آگاه كردن مشاوران و عامه مردم از مسئوليت هاي اين حرفه. اين مساله مبنايي براي پاسخگويي و حفاظت از درمانجويان و درمانگران ايجاد مي كند.

2.         فراهم كردن مبنايي براي فكر كردن درباره كاربست حرفه اي شما و بهتر كردن آن. براي درمانگران زير نظر گرفتن خود خيلي بهتر از آن است كه يك سازمان آنها را تحت نظارت قرار دهد.

يكي از گرايشات اسف بار در مورد اصول اخلاقي اين است كه آنها به طور فزاينده اي ابعاد قانوني بگيرند. عمل به قوانين بخشي از رعايت اخلاق حرفه اي است اما قوانين حداقل مسايل اخلاقي را در نظر مي گيرند و اخلاق حرفه اي فراتر از قوانين، گسترش مي يابد.

و ...